Vitamina D

Carența de vitamina D: simptome, cauze, prevenție

Distribuie

Vitamina D este una dintre numeroasele substanțe nutritive de care organismul nostru are nevoie pentru a rămâne sănătos. Ajută organismul să absoarbă calciul, întărește sistemul osos și îl ajută să se mențină puternic și sănătos. De asemenea, vitamina D blochează eliberarea hormonului paratiroidian, care reabsoarbe țesutul osos, ceea ce face ca oasele să fie subțiri și fragile.

Vitamina D poate juca un rol în funcția musculară și sistemul imunitar, contribuind la protejarea organismului împotriva infecțiilor și a altor boli. Consumul de vitamina D în fiecare zi s-a dovedit că reduce riscul de cădere la persoanele în vârstă.

Cercetările sugerează că vitamina D ar putea juca un rol în prevenirea și tratarea mai multor afecțiuni, inclusiv diabetul zaharat de tip 1 și tip 2, hipertensiunea arterială, intoleranța la glucoză și scleroza multiplă.

Surse de vitamina D

Cunoscută ca vitamina soarelui, vitamina D este produsă de organism atunci când pielea este expusă la radiațiile solare (ultraviolete). De asemenea, apare în mod natural în câteva alimente, printre care amintim anumite tipuri de pește (somon, ton, halibut), uleiuri de ficat de pește și gălbenușuri de ou, dar și și în produse lactate și cereale fortificate.

1.Expunere solară.

Așa cum spuneam mai sus, organismul nostru produce vitamina D atunci când pielea este expusă la soare. Cantitatea produsă depinde de factori precum anotimpul (lunile de iarnă sunt mai puțin însorite), ora din zi (razele soarelui sunt cele mai puternice între orele 10:00 și 15:00), dacă este înnorat, nivelul de poluare a aerului și locul în care locuim (orașele din apropierea Ecuatorului au niveluri UV superioare). Ultravioletele din lumina soarelui ajută la formarea vitaminei D.

2.Dietă.

Cea mai bună metodă de a obține suficientă vitamină D în fiecare zi este consumul variat de alimente sănătoase din toate grupele alimentare.

Alimente care conțin vitamina D (unități internaționale per porție):

    • Ulei de ficat de cod, 1 lingură: 1360
    • Pește spadă, gătit, 85 grame: 566
    • Somon, gătit, 85 grame: 477
    • Ton, conservat în apă, scurs, 85 grame: 154
    • Suc de portocale fortificat cu vitamina D, 1 cană: 137
    • Laptele, vitaminizat, 1 cană: 115-124
    • Iaurt, fortificat cu 20% din valoarea zilnică a vitaminei D, 170 grame: 80
    • Sardinele, conservate în ulei, scurse, 2 sardine: 46
    • Ficat de vită, gătit, 85 grame: 42
    • Gălbenuș de ou: 41
    • Cereale, fortificate cu 10% din valoarea zilnică a vitaminei D, 1 cană: 40
    • Brânză, 30 grame: 6

Întotdeauna trebuie verificate etichetele produselor, deoarece cantitatea de vitamina D adăugată diferă atunci când este adăugată artificial la produse precum sucul de portocale, iaurt și margarină.

3.Suplimente alimentare.

Deoarece există un număr limitat de alimente care conțin vitamina D, este destul de dificil să obținem suficientă vitamina D din alimentație. De asemenea, nu ne putem baza numai pe expunerea la soare, deoarece o expunere îndelungată la soare poate crește riscul de cancer de piele. Prin urmare, în anumite situații, pot fi necesare suplimentele de vitamina D. Acestea trebuie luate numai la recomandarea medicului, întrucât o supradozare de vitamina D poate fi dăunătoare.

Necesarul de vitamina D

Necesarul zilnic de vitamina D diferă de la persoană la persoană și este calculat în funcție de vârstă. Este adevărat că, adesea, cantitatea de vitamina D obținută din alimente este mult prea mică față de doza zilnică recomandată, însă în majoritatea cazurilor expunerea la soare compensează. Înainte însă de a apela la suplimente alimentare, este important să verificăm nivelul de vitamina D din organism. Acest lucru se poate face printr-o simplă analiză de sânge, iar în funcție de rezultat, medicul poate recomanda doze mai mari sau mai mici de suplimente de vitamina D.

Doza  zilnică recomandată de vitamina D (unități internaționale):

    • Sugarii 0 – 12 luni: 400
    • Copii 1-13 ani: 600
    • Adolescenți 14 -18 ani: 600
    • Aduți 19 – 70 de ani: 600
    • Adulți, peste 70 de ani: 800
    • Femei însărcinate sau care alaptează: 600

Carența de vitamina D

Deficitul de vitamina D înseamnă că organismul nu primește suficientă vitamina D pentru a se menține sănătos. Simptome precum durere la nivelul oaselor și slăbiciune musculară pot însemna o carență de vitamina D. Însă, în majoritatea cazurilor, simptomele sunt subtile.

Un nivel scăzut de vitamina D poate prezenta riscuri serioase pentru sănătate, fiind asociat cu următoarele:

    • Risc crescut de deces din cauza bolilor cardiovasculare
    • Insuficiență cognitivă la persoanele în vârstă
    • Astm sever la copii
    • Cancer

Nivelurile foarte scăzute de vitamina D pot duce la o boală numită osteomalacie (boala oaselor mici) la adulți și rahitism la copii. Netratate, ambele afecțiuni medicale duc la oase moi, fragile, dureri osoase și slăbiciune musculară.

De asemenea, o boală care afectează în special persoanele în vârstă – osteoporoza – este asociată cu o densitate osoasă redusă, ceea ce duce la un risc crescut de căderi și fracturi osoase.

Deficitul de vitamina D poate apărea din mai multe motive:

    • Alimentație. Pot avea un nivel scăzut de vitamina D persoanele care urmează o dietă vegană strictă, deoarece majoritatea surselor naturale de vitamina D provin din surse animale, inclusiv uleiuri de pește și pește, gălbenușuri de ou, lapte fortificat și ficat de vită.
    • Expunere limitată la soare. Riscă să aibă deficit de vitamina D persoanele care stau mai mult în casă, care trăiesc în emisfera nordică sau care poartă haine lungi și își acoperă frecvent capul din motive religioase, dar li persoanele care au o ocupație care împiedică expunerea la soare (ex. minerii).
    • Piele închisă la culoare. Melanina pigmentară reduce capacitatea pielii de produce vitamina D ca răspuns la expunerea solară. Unele studii arată că adulții în vârstă cu pielea mai închisă au un risc ridicat de carență de vitamina D.
    • Rinichii nu pot transforma vitamina D în forma sa activă (calcitriol). Pe măsură ce oamenii îmbătrânesc, rinichii devin mai puțin capabili să convertească vitamina D în forma sa activă, crescând astfel riscul de deficit de vitamina D.
    • Tractul digestiv nu poate absorbi în mod adecvat vitamina D. Anumite probleme medicale, inclusiv boala Crohn, fibroza chistică și boala celiacă, pot afecta capacitatea intestinului de a absorbi vitamina D din alimentele consumate.
    • Vitamina D este extrasă din sânge de celulele grase și astfel este blocată eliberarea sa în circulație. Persoanele cu un indice de masă corporală de 30 sau mai mare au adesea un nivel scăzut de vitamina D din sânge.

Alți factori care pot duce la un nivel scăzut de vitamina D:

    • Vârsta. Capacitatea pielii de produce vitamina D scade odată cu vârsta
    • Laptele matern. Laptele matern conține doar o cantitate mică de vitamina D. Prin urmare, sugarii, în special cei alăptați exclusiv, riscă să nu primească suficientă vitamină D.

Testarea nivelului de vitamina D din sânge trebuie făcută periodic!

Cel mai precis mod de a verifica nivelul de vitamina D din organism este realizarea unui simplu test de sânge, și anume testul 25-OH vitamina D (25-hidroxi-vitamina D). Un nivel de 20 nanograme / mililitru până la 50 nanograme / mililitru este considerat adecvat pentru persoanele sănătoase. Un nivel mai mic de 12 nanograme / mililitru indică o deficiență de vitamina D.

Testarea priodică a nivelului de vitamina D este recomandată persoanelor cu afecțiuni medicale sau care prezintă factori de risc pentru carență de vitamina D. Uneori, nivelul de vitamina D este verificat ca urmare a simptomelor precum dureri musculare de lungă durată și antecedente de căderi sau fracturi osoase fără traume semnificative.

Cum se tratează carența de vitamina D și cum poate fi prevenită?

Obiectivele tratamentului și prevenției deficitului de vitamina D sunt aceleași: atingerea și menținerea unui nivel adecvat de vitamina D în organism. Ele pot fi atinse printr-un cumul de măsuri, și anume consumul de alimente care conțin vitamina D, o expunere adecvată la soare și consumul de suplimente de vitamina D, cu mențiunea că doza zilnică suplimentată să fie stabilită de medic, pe baza analizelor medicale.

Surse:

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/15050-vitamin-d–vitamin-d-deficiency

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/vitamin-d-deficiency/faq-20058397

https://www.uptodate.com/contents/vitamin-d-deficiency-beyond-the-basics

https://www.webmd.com/diet/guide/vitamin-d-deficiency#1

Call Now ButtonProgrameaza-te!

Scrie şi apasă ENTER pentru a iniţia o căutare